Bolehkah gajah dan perladangan mewujudkan manfaat mutual?

Penulis: Ram Nathan1, Martin Parry2, Chun Xing Wong2 and Shavez Cheema2

(1 Sabah Softwoods Berhad, 1StopBorneo Wildlife)

Pengenalan

Gajah Bornean (Elephas maximus borneensis) adalah gajah terkecil di dunia. Hal ini kerana, ukurannya yang sangat kecil berbanding dengan sepupu mereka yang jauh lebih besar di Afrika, mereka sering dikenali sebagai gajah gergasi Borneo. Mereka hanya dijumpai di bahagian Kepulauan timur laut, dengan sebahagian besar populasi tersebar di wilayah pesisir timur Sabah. Populasi yang dianggarkan hanya 1,500-2,000, walaupun penelitian baru akan dimulakan tidak lama lagi untuk menentukan jumlah mereka sekarang, yang akan diketuai oleh The Sabah Wildlife Department. Ini akan melibatkan kajian di seluruh negeri mengenai gajah pygmy dan utan dalam tempoh 24 bulan, berakhir pada tahun 2022. RM1.5 juta telah diperuntukkan untuk program ini yang merupakan sebahagian daripada strategi baru yang bertujuan untuk menyelamatkan gajah pygmy Sabah dan orang utan (Fong, November 2019).

Dengan jumlah yang rendah, gajah ini dikategorikan sebagai terancam oleh Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Alam (IUCN) dan juga spesies yang dilindungi sepenuhnya. Alasan penting lain untuk melindungi gajah ini kerana aset penting bagi Sabah yang mana mereka kini dilihat sebagai tarikan pelancongan yang penting. Borneo adalah destinasi pelancongan terkenal untuk hidupan liar, dan gajah merupakan salah satu tarikan utama bagi pelancong hidupan liar dari banyak tempat di dunia. Tempat-tempat popular untuk melihat gajah liar termasuk Sungai Kinabatangan, Lembah Danum, Hutan Simpan Tabin, dan Hutan Simpan Deramakot. Terdapat banyak syarikat pelancongan yang berpusat di tempat-tempat ini dan bergantung kepada pelancongan gajah sebagai sumber pendapatan utama.

Dengan pengecualian saintis dan pakar yang bekerja di bidang ini, kebanyakan orang tidak menyedari bahawa gajah ini juga tinggal di ladang. Banyak yang menjadi persinggahan sementara yang lain dalam pergerakan mereka dengan menggunakan perkebunan untuk menyeberang dari satu hutan simpan ke kawasan hutan yang lain. Namun, dengan kehadiran gajah di perkebunan sering dianggap sebagai perosak kerana boleh menyebabkan kerosakan pada tanaman dan kemudahan perkebunan. Ini menyebabkan sebilangan pekerja ladang mencederakan atau bahkan membunuh gajah dan tidak biasa melihat berita mengenai kejadian ini di media negeri. Human Elephant Conflict (HEC) adalah masalah yang rumit kerana pekerja ladang dan gajah mempunyai keperluan mereka sendiri dalam persaingan mereka untuk mendapatkan makanan dan ruang. Konflik manusia dengan gajah ini merupakan salah satu ancaman terbesar bukan sahaja terhadap gajah Bornean tetapi juga terhadap semua spesies gajah lain di seluruh dunia. Seperti yang dilaporkan oleh pelbagai surat khabar yang dikenal pasti melalui carian Google yang mudah (komunikasi peribadi), hanya dalam dekad terakhir sekitar 150 gajah telah mati di Borneo dan kebanyakannya telah direkodkan di tanah perkebunan. Kes terbaru yang paling mengerikan adalah bull elephant di Tawau, diikat di sungai, ditembak 70 kali, dan gadingnya digodam (Borneo Post, 3 September 2019).

Walaupun terdapat banyak NGO kehidupan liar, pasukan penyelidikan, dan syarikat pelancongan yang berpusat di hutan simpan membantu melindungi gajah, tetapi tidak banyak yang bekerja di perkebunan kecuali di The Kinabatangan dan Lahad Datu. Walaupun terdapat beberapa syarikat pelancongan dan LSM baru, ini merupakan kebimbangan bahawa hanya sebilangan kecil yang terkait dengan perkebunan kelapa sawit atau telah mengembangkan projek pemuliharaan jangka panjang untuk gajah. Sebilangan besar saintis dan ahli alam sekitar selalu membuati penguatkuasaan yang lebih baik, dengan menjatuhkan hukuman yang lebih berat, perubahan dasar untuk meningkatkan status perlindungan, dan lebih banyak penjaga untuk melindungi gajah. Semua perkara ini memerlukan wang dan biasanya tidak berkesan untuk menurunkan kadar kematian gajah. Sering kali menggunakan modal yang besar dan sukar untuk memperoleh keuntungan dari pemuliharaan dan begitu banyak organisasi memohon bantuan dan meminta sumbangan orang ramai tetapi banyak pihak korporat masih tidak berminat untuk terlibat dalam projek yang mana mempunyai insentif kewangan. Di sinilah inisiatif # Plant4BorneoElephants dapat memberi kesan, dengan memberikan manfaat ekonomi kepada ladang semasa kerja pemuliharaan gajah. 1StopBorneo Wildlife, penganjur projek ini, adalah organisasi hidupan liar tempatan yang berpusat di Borneo, membuat program pemuliharaan hidupan liar tempatan yang melibatkan menyelamatkan hidupan liar dan melatih pemburu liar sebagai panduan hidupan liar. Ia telah menciptakan konsep unik dalam proyeknya, iaitu "pelancongan konservasi", yang mana pelancongan sangat berkaitan dengan pemuliharaan. # Plant4BorneoElephants menggambarkan pendekatan inovatif ini untuk pemuliharaan

Inisiatif: # Plant4BorneoElephants

1StopBorneo Wildlife telah mengembangkan pendekatan yang mana ladang yang mengalami Konflik Manusia-Gajah dapat melihat manfaat memiliki gajah di kawasan mereka, dan bukannya melihatnya sebagai perosak yang harus disingkirkan. Pelancong berbayar dibawa untuk menikmati safari gajah liar. Sementara perkebunan, dengan melihat nilai keindahan pada gajah dan dengan dapat melindungi mereka serta dapat menjana pendapatan tambahan. Dengan cara ini, gajah tidak lagi diragukan semasa berada di ladang kerana pada masa yang sama ladang juga mendapat keuntungan dari segi kewangan. Pendapatan dari aktiviti pelancongan ini juga diberikan kepada komuniti tempatan di perkebunan dan ke program pemuliharaan tempatan yang lain. Ini menunjukkan bahawa pelancongan pemuliharaan dapat mempromosikan kelestarian dan memastikan manfaat bagi hidupan liar dan manusia.

Projek pelancongan pemuliharaan ini, # Plant4BorneoElephants, dimulakan pada tahun 2018 sebagai kerjasama antara 1StopBorneo Wildlife dan Sabah Softwood Berhad, sebuah syarikat perladangan agro-Forest yang berpusat di Tawau, Sabah yang menguruskan ladang pokok dan kelapa sawit di tanah seluas 60.700 hektarnya. Dari kawasan ini, 7.000 hektar (12% dari kawasan tanah tanah) diperuntukkan untuk pemuliharaan, sementara 3.000 hektar diperuntukkan untuk penggunaan perumahan dan infrastruktur. Terdapat kira-kira 60-80 gajah liar berkeliaran di ladangnya. Syarikat ini sedang membangun koridor hidupan liar sepanjang 13.89 km, dengan jarak lebar 400 - 800 m, di mana gajah dan haiwan lain dapat tinggal. Ram Nathan, Pengurus Kanan Jabatan Alam Sekitar dan Pemuliharaan syarikat, mengarahkan penanaman koridor dengan pokok dan spesies buah asli dan di bawah kepimpinannya, koridor berkembang dengan baik dan menyumbang kepada kesejahteraan 'gajah ladang.

World Wildlife Fund (WWF) Sabah baru-baru ini melakukan tinjauan mengenai kesan gajah di Sabah Softwoods Berhad dan Chan (2019) melaporkan bahawa kerosakan di ladang itu disebabkan oleh gajah dalam jangka masa tiga tahun, mungkin 2017-19, antara RM 3,000 - 5,000. , Gajah memang boleh menjadi tanggungjawab kepada banyak ladang, terutama bagi pekebun kecil, yang dapat kehilangan semua hasil panen mereka dalam satu hari kerana serangan kawanan gajah. Tentunya dapat diperdebatkan, bahwa tanah perkebunan pada awalnya adalah milik hidupan liar termasuk gajah, dan manusia berusaha mengeksploitasi sumber daya alam tersebut, telah menciptakan konflik ini dengan gajah. Tetapi ini merupakan pandangan ke belakang, dan inilah masanya untuk melihat ke hadapan ke situasi kemenangan antara gajah dan manusia dapat hidup bersama.

Bagaimana # Plant4BorneoElephant berfungsi

Di ladang Sabah Softwoods Berhad, 1StopBorneo Wildlife membawa pengunjung luar negara dan tempatan, termasuk pelajar. Bekerja dengan agensi pelancongan lain membantu mempromosikan projek di seluruh dunia dan menarik lebih banyak pelancong asing. Semasa lawatan mereka, semua pengunjung ini digalakkan untuk membantu melakukan penghutanan semula dengan menanam pokok di koridor hidupan liar di bawah pengawasan Encik Ram Nathan dan pegawainya dan sehingga mereka dapat melihat bahawa mereka menyumbang kepada penciptaan habitat yang lebih baik untuk gajah. Pengunjung juga mengambil alih safari gajah kerana ini diatur oleh kakitangan ladang yang dapat memberikan pengetahuan khusus mengenai pergerakan gajah di dalam ladang dan sering memberikan pandangan yang baik tentang gajah. Pengunjung bersedia membayar untuk aktiviti ini kerana mereka memahami dan menyokong sepenuhnya konsep pemuliharaan # Plant4BorneoElephant ini. Selain mengubah pemikiran pekerja ladang, inisiatif ini juga memberi kesedaran pemuliharaan penting kepada masyarakat setempat ketika mereka mengembangkan citra positif gajah dan memahami nilai-nilainya, setelah melihat cara mereka menarik pelancong ke perkebunan. Mereka mula melihat gajah sebagai haiwan ikonik yang boleh dibanggakan. Ini adalah langkah pertama untuk menanamkan penghargaan terhadap hidupan liar yang lebih baik pada masyarakat setempat, yang paling penting pada orang muda.

Peranan Kerajaan Negeri Sabah

Inisiatif ini juga mendapat sokongan dan pujian dari Datuk Christina Liew, Wakil Ketua Menteri dan Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri Sabah, seperti yang digambarkan oleh sebuah artikel berita bertarikh November 2018: "Sebuah organisasi bukan kerajaan yang berpusat di Sabah (NGO) menggunakan pemuliharaan gajah untuk menarik pelancong yang menyukai haiwan ke negeri ini - yang telah menarik perhatian Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri untuk pendekatan kreatif mereka ...... Liew mengatakan usaha NGO tersebut telah meningkatkan ekonomi Tawau dari segi pelancongan dan juga telah memberi peluang pekerjaan baru bagi penduduk tempatan seperti menjadi pemandu, koki, pemandu masyarakat dan jurugambar. " (The Star, 24 November 2018, peningkatan Jumbo untuk Pelancongan Sabah.)

Kerajaan Negeri Sabah memahami pentingnya gajah pygmy Sabah dan telah menunjukkan kesediaan untuk terlibat dengan pemeliharaan mereka. Mereka juga mempunyai Jabatan Penyelamat yang sangat cekap dan jika ada keadaan darurat yang melibatkan hidupan liar, mereka biasanya akan bertindak balas dengan cepat. Jabatan Hidupan Liar Sabah memandang serius pemeliharaan gajah walaupun aktiviti mereka, kewangan dan tenaga kerja selalu menjadi kekangan.

Masa depan

NGO dan syarikat lain, yang berurusan dengan gajah, juga bekerjasama untuk mengembangkan penyelesaian terbaik untuk masalah ketika mereka muncul. Mereka dapat melakukannya dengan berkesan di bawah platform Kumpulan Pakar Gajah Asia IUCN (AsESG). Sebagai contoh, banyak perkara dibincangkan mengenai bagaimana mengurangkan konflik manusia-gajah dalam pertemuan AsESG baru-baru ini, yang diadakan di Sabah pada bulan Disember 2019. Beberapa NGO telah menekankan bahawa apabila peladang melindungi pokok mereka dengan menggunakan pagar elektrik untuk menutup perkebunan mereka dari gajah tetapi tidak berkesan, dan mengalami kerugian dan kerugian kewangan mungkin lebih tinggi. Ini sering terjadi kerana gajah cukup kuat untuk memusnahkan pagar, terutama apabila pagar tidak didirikan secara profesional. Sebaliknya, beberapa wawancara dengan penduduk setempat yang tinggal atau dekat dengan perkebunan, menunjukkan bahawa dengan membuka ladang dan membiarkan gajah masuk dengan bebas, bukan hanya mengurangi kerusakan tetapi juga dapat mengakibatkan gajah lebih tenang.

Kerosakan gajah yang dilaporkan di Sabah Softwoods Berhad oleh Chan (2009) untuk tahun 2017-19 sebenarnya berlaku selama bertahun-tahun ketika gajah telah dibenarkan masuk secara bebas dengan menghilangkan halangan seperti pagar elektrik. Ini menyebabkan pengurangan kerosakan dibandingkan dengan tahun-tahun sebelumnya ketika pagar telah digunakan yang mana kerosakan mencecah hingga RM 500,000 telah dicatatkan.

Walau bagaimanapun, beberapa kerosakan gajah tidak dapat dielakkan di ladang tetapi melalui inisiatif # Plant4BorneoElephants, 1StopBorneo Wildlife telah mengumpulkan hampir RM 30,000 sahaja untuk Sabah Softwoods Berhad melalui pelancongan pemuliharaan. Dengan ini, kerugian ekonomi mereka ditolak dan syarikat perladangan masih mempunyai keuntungan kasar RM 25,000, yang mungkin digunakan untuk kerja pemuliharaan lain seperti koridor hidupan liar. Oleh itu, beberapa kebaikan telah dibuat untuk gajah yang menunjukkan bahawa gajah harus dilihat sebagai aset penting dan bukan tanggungjawab perladangan. Melalui # Plant4BorneoElephants, nilai ekonomi positif telah ditambah kepada pemuliharaan gajah, memberikan satu lagi alasan untuk menyelamatkannya.

Sebenarnya tidak ada satu cara untuk memelihara gajah di dalam ladang. Inisiatif # Plant4BorneoElephants hanyalah satu cadangan baru yang inovatif. Salah satu cara lain adalah dengan memasang alat khas kepada seekor haiwan dari setiap kawanan gajah untuk mendapatkan ‘kemaskini lokasi langsung’ untuk memberi peringatan awal kepada pekerja ladang setiap kali gajah menghampiri. Negara India, terutama bahagian Karnataka, menerapkan sistem amaran awal menggunakan amaran teks SMS, tanda digital, pemberitahuan kumpulan WhatsApp, panggilan suara automatik atau lampu LED yang berkedip di tempat-tempat penting menandakan populasi Gajah Asia yang bermasalah. Ini menggunakan kos yang mahal tetapi pelancongan pemuliharaan dapat dilibatkan sehingga pelancong dapat diberitahu mengenai lokasi yang tepat untuk memperhatikan gajah. Dengan lawatan pelancong secara berkala, penegakan setempat dapat ditingkatkan sehingga akan ada lebih banyak rondaan, dan ranger yang terlibat. Sekiranya dilakukan dengan betul, ini mungkin merupakan pendekatan pelancongan pemuliharaan yang berjaya dan lestari.

#Plant4BorneoElephants adalah konsep penting yang bertujuan menyelamatkan gajah. Perlu ditegaskan bahawa terdapat lebih banyak ladang terdapat di Sabah Softwoods Berhad yang merupakan lokasi bagi Gajah Borneo, seperti di Melangking, Tongod, dan Telupid. Oleh itu, terdapat peluang menarik bagi organisasi dan syarikat pelancongan lain untuk menyalin inisiatif ini dan bekerjasama dengan ladang lain untuk mengembangkan projek serupa seperti safari gajah, penanaman pokok, tinjauan hidupan liar, dan rondaan. Inisiatif ini juga dapat disarankan kepada peladang tempatan mahupun di luar Borneo, misalnya untuk pemeliharaan Gajah Asia di Malaysia Barat, Thailand, dan Sumatera. Adakah gajah dapat hidup berdampingan dengan perkebunan adalah bergantung kepada pelbagai pihak yang berkepentingan untuk memutuskannya. Namun, kami percaya bahawa inisiatif # Plant4BorneoElephants yang dijelaskan di sini menawarkan bukti yang meyakinkan bahawa manusia dan gajah  boleh berkongsi ruang yang sama untuk kepentingan bersama mereka.

RUJUKAN

Stephanie Lee (2018) Jumbo Boost for Sabah Tourism, The Star, 24th November.

Julia Chan (2019) WWF Malaysia: Sabah Still global leader in conservation despite recent elephant killings, Malay Mail, November 14.

AFP (2019) Sabah pygmy elephant shot 70 times, tusk removed, New Straits Times, September 30th

Jilian Louis (2020) Addressing Malaysia’s human elephant conflict, The Asian Post, March 12

Bernama (2020) Adult female elephant found dead in Lahad Datu, Malay Mail, February 13

Fong Durie (2019) New survey to come in bid to save Sabah’s Pygmy Elephants, Borneo Post, November 6th

Borneo Post (2019) Pygmy Elephant shot 70 times, tusks removed, Borneo Post, September 30th