KATAK TERBANG DI SABAH

Penulis: Shavez Cheema and Martin Parry, 1StopBorneoWildlife

Menurut keterangan Alfred Russel Wallace mengenai perjalanannya di 'Kepulauan Melayu', beliau banyak menerangkan mengenai dia mempunyai keberanian, sering melakukan perjalanan laut yang berbahaya yang mana dia perlu mengikut pergerakan angin dan arus yang berlaku, dan bergantung pada kebolehannya sebagai pelaut. Dia juga sangat taat dan, walaupun pertama kali datang ke S.E. Asia sebagai pengumpul seperti kumbang, burung, dan rama-rama. Dalam buku klasiknya kita dapat membaca kisah terperinci mengenai fauna, flora, dan masyarakat di rantau ini.

Dia tidak pernah mengunjungi tanah yang sekarang disebut Sabah tetapi, pada tahun 1854-1862, dia melakukan perjalanan dan berpusat di Sarawak dan lebih luas lagi di beberapa wilayah Indonesia dan Papua New Guinea sekarang ini. Semasa di Sarawak beliau juga diraikan di Muzium Negeri Sarawak Kuching, yang akan dibuka semula tidak lama lagi.

Dalam Bab 4 bukunya, ia menerangkan 'Salah satu reptilia yang paling pelik dan menarik yang saya temui di Borneo ...' Ini adalah katak pohon yang dibawa kepadanya oleh seorang pekerja hutan Cina, yang menggambarkan bagaimana dia 'melihatnya datang turun, secara mengiring, dari pohon tinggi, seolah-olah terbang. '

Wallace teliti dalam pengamatannya, panutan bagi setiap 'saintis pemula' abad ke-21, yang menggambarkan bagaimana jari kaki katak mempunyai lapisan, terutama kaki belakang, kaki depan ditutupi oleh selaput, dan bagaimana ia mempunyai cakera besar di jari kakinya. Dia menulis: 'Ini, saya percaya, ini adalah kejadian pertama yang dikenali sebagai "katak terbang." 'dari pokok ke pokok di hutan hujan. Wallace adalah rakan kongsi yang rapat dengan Charles Darwin dan kemudian kedua-duanya aka menerbitkan hujah mereka sendiri untuk menyokong 'evolusi dengan pemilihan semula jadi'.

Bagi kedua-dua mereka, bukti yang menyokong melalui teori evolusi mereka berasal daripada pemerhatian yang teliti terhadap haiwan dan tumbuh-tumbuhan. dalam kes Wallace kebanyakannya terdapat di S.E. Asia. Dia mengirim spesies katak di UK, yang mana ia diklasifikasikan sebagai Wallace's Flying Frog dan hari ini nampak jelas bahawa tingkah laku katak ini, dan modifikasi struktur yang direkodkan oleh Wallace, memungkinkan untuk menyesuaikan diri dengan cabaran hidup di hutan hujan SE Asia. Bagi Wallace, ia akan memberikan sebahagian bukti yang membolehkannya menghujah pandangannya mengenai bagaimana pemilihan semula jadi membawa kepada asal usul spesies tersebut.

Pada masa ini, secara umum diketahui bahawa Borneo mempunyai 'ular terbang', 'cicak terbang', 'tupai terbang' dan 'katak terbang'. 'Katak terbang' menunjukkan penyebaran di seluruh dunia seperti hutan hujan di Sabah. Kita bernasib baik kerana mempunyai empat spesies katak terbang iaitu France Frog Wallace, katak terbang Borneo, katak pokok harlequin, dan katak pokok jade yang dikenali 'terbang' tetapi kemungkinan terdapat spesies lainnya. Sebenarnya, haiwan ini bukan flyer aktif seperti serangga, burung, dan kelawar, mereka tidak mempunyai sayap yang tepat dengan otot yang melekat untuk membuatnya bergerak. Tetapi, mereka menggunakan modifikasi kulit mereka untuk membolehkan mereka menjadi peluncur yang sangat baik, atau penerjun jarak jauh ketika di dalam hutan hujan. Katak terbang keempat-empat spesies ini adalah katak pokok yang telah menyesuaikan diri dengan kehidupan di kanopi dengan mengembangkan ciri-ciri yang pertama kali dijelaskan oleh Wallace. Mereka lebih sesuai dikenali sebagai 'katak meluncur' kerana biasanya mereka meluncur atau menerjun ke bawah dari titik tinggi di pokok ke titik yang lebih rendah di pokok lain atau tanah. Ini tidak melibatkan katak menggunakan tenaga tetapi kerja keras yang mereka gunakan ketika katak harus naik ke atas lagi sebelum melakukan luncuran berikutnya. Jarak terjauh, luncuran dan terjunan yang dicatat adalah 50 kaki, jarak yang mengagumkan untuk seekor katak kecil.

Wallace's Flying Frog di Tawau Hills Park (2021)

Gambar di atas diambil di Tawau Hills Park pada tahun 2021 dan menunjukkan seorang Wallace's Flying Frog dewasa bersedia untuk meluncur. Pada kaki belakangnya ia mempunyai jari kaki yang dalam, panjang, berselubung sepenuhnya dengan cakera yang melebar di hujung kaki mereka. Selain itu, lengan depan yang lebih kecil bersempadan dengan selaput dan juga jari kaki yang berakhir dengan cakera.

Dalam bukunya, Wallace menyertakan lakaran hitam putih yang sangat mirip dengan gambar ini. Dia juga menerangkan 'greenback dan anggota badan yang mendalam dan bersinar' dan 'jaring kaki kuningnya dengan sinar hitam'. Dia menganggarkan bahawa panjang badan katak normal adalah 4 inci dan jaring dari 4 kaki menyediakan tambahan 12 inci persegi apabila diperluas sepenuhnya. Ia berfungsi sebagai layar semasa meluncur dan tapak kaki memberikan lekatan untuk melekat pada tumbuh-tumbuhan, mendarat, dan lepas landas .

Taman Tawau Hills merupakan 'frog hotspot' dan 1StopBorneoWildlife telah mencatatkan 25 spesies katak pokok di Taman tersebut, termasuk keempat-empat katak terbang di Sabah. Ini bermaksud kesabaran selama bertahun-tahun untuk memahami ekologi mereka. Seperti kebanyakkan burung, kehadiran mereka dapat dikesan dengan panggilan atau cengkeraman mereka tetapi itu tidak bermaksud bahawa mereka dapat dilihat dengan mudah. Seperti kebanyakkan burung, mereka terus ke kanopi hutan hujan sepanjang masa tetapi, tidak seperti kebanyakan burung, mereka hanya aktif pada waktu malam. Tetapi dengan adanya pengalaman pemerhati, burung-burung tersebut dapat dikesan dengan panggilan khas mereka, walaupun ini memerlukan pemerhatian pada waktu malam hutan hujan dengan lampu suluh.

Borneo Flying Frog di Tawau Hills Park (2020)

Borneo Flying Frog adalah spesies yang serupa dengan Wallace tetapi lebih kecil dan mungkin mempunyai warna lain, dengan garis-garis biru di jaring kaki. Ini adalah katak yang sangat jarang dan endemik di (hanya terdapat di) Borneo.

Spiny Wart Frog in Tawau Hills Park (2021)

Berbeza dengan dua spesies sebelumnya, Spiny Wart Frog yang ditunjukkan di atas tidak begitu indah atau menarik perhatian. Tetapi merupakan katak pokok sukar diketahui. Pada tahun 2021, gambar diambil buat pertama kalinya di Tawau oleh 1StopBorneoWildlife dan ini terbukti menjadi rekod katak ke-5 di Borneo. Gambar menunjukkan kemahirannya untuk menyamar dengan latar belakang batang pokok, yang mungkin menjelaskan mengapa ia jarang dirakam.

Katak keempat adalah Harlequin Tree Frog, yang merupakan katak pokok berwarna terang yang dikenali sebagai katak meluncur. Gambar di bawah menunjukkan kaki webnya dengan pad penyedut di hujungnya yang menggambarkan bagaimana ia mendapat namanya iaitu harlequin. Harlequin adalah watak teater lama di Eropah yang selalu kelihatan berpakaian dengan pakaian berwarna, kotak-kotak, seperti kaki katak ini. Walaupun tidak biasa disebut sebagai 'katak terbang', spesies ini sepertinya memiliki beberapa penyesuaian fizikal yang memungkinkannya 'meluncur'.

Harlequin Tree Frog di Tawau Hills Park (2020)

Tiga daripada empat katak yang ditunjukkan di sini mempunyai warna yang sangat terang yang semestinya menjadikannya lebih menarik semasa meluncur atau melakukan terjunan. Mungkin warna mereka telah berkembang untuk mengejutkan pemangsa yang berpotensi, bahkan dengan jaring jari kaki mungkin menarik perhatian dan menyebabkan kekeliruan pemangsa? Tetapi mungkin ada sebab lain seperti warnanya boleh menjadi amaran yang menerangkan 'Jangan cuba memakan saya, saya tidak sedap jika dimakan!', Yang merupakan strategi pertahanan yang juga dilihat pada beberapa rama-rama hutan hujan yang besar dan menggoda untuk menunjukkan bahawa ini adalah salah satu sebab untuk kemegahan Rajah Brooke's Birdwing jantan.

Walau bagaimanapun, warna lebih sering digunakan oleh banyak haiwan sebagai alat komunikasi antara spesies yang sama. Biasanya si jantan menggunakannya  untuk menarik perhatian si betina. Dalam contoh Birdwing Rajah Brooke, warna terang jantan dan penerbangan yang jelas dianggap dapat membantunya menarik betina yang kurang berwarna. Sebagai katak pokok, apakah fungsi warna kulitnya? Adakah penyamaran, tarikan seksual, atau bahkan sebagai pertahanan terhadap pemangsa? Ini bukan soalan yang mudah dijawab kerana kita tidak boleh lupa bahawa mata manusia dapat mengesan warna dan corak yang berbeza dibandingkan dengan mata serangga dan katak.

PEMBEDAHAN FROG TREE

Oleh kerana mereka kecil, tinggal di kanopi, dan hanya aktif pada waktu malam, jarang diketahui mengenai tingkah laku pembiakan katak ini. Namun, seperti semua amfibi, mereka mesti bertelur di dalam air dan di Bukit Tawau atau di tempat lain. Selalunya masa terbaik untuk memperhatikannya adalah ketika mereka turun dari kanopi untuk membiak. Seperti Katak Pohon Harlequin, diketahui meletakkan telur mereka dalam busa yang tersimpan di daun atas kolam sehingga menetas, berudu jatuh ke kolam di bawah untuk menjalani kitaran hidup mereka.

Wallace's dan Borneo Flying Frogs, lebih suka membiak di air yang keruh seperti di kawasan berkubang babi liar atau kolam badak yang lama dan terbengkalai. Oleh itu, kedua-dua spesies ini dijumpai di kawasan berkubang dan  waktu terbaik untuk memperhatikannya adalah selepas hujan lebat.

Borneo Flying Frogs membiak di air yang keruh di Tawau Hills Park (2020)

Di Tawau Hills Park, pasukan 1StopBorneoWildlife telah dapat mengenal pasti beberapa kolam hutan hujan dan berkubang berhampiran dengan katak pokok yang tertumpu. Pada malam hujan, dengan memanggil ke kanopi mereka dapat 'memanggil' katak ke air yang dikenali untuk mendapatkan fotografi lebih mudah.

Jelas bahawa di hutan hujan, tidak semua spesies saling berkaitan kerana dalam kes ini, katak ini bergantung pada babi berjanggut yang cukup kuat untuk mengekalkan berkubang mereka, sehingga diperlukan untuk pembiakan katak. Sudah tentu, bahawa setiap kejadian di hutan hujan, misalnya, pemburuan babi yang tidak terkawal di kawasan tempatan atau selesema babi Afrika (ASF) yang berleluasa juga boleh memberi kesan serius kepada spesies lain seperti katak ini. ASF mungkin mempengaruhi babi berjanggut Sabah dengan dua cara: iaitu dengan membunuh haiwan kerana ia menyebar ke populasi babi liar atau ketika pemusnahan babi dilakukan untuk melindungi kawanan domestik yang berdekatan.

Katak terbang juga terancam dengan cara lain. Misalnya dari perburuan haram yang membekalkan perdagangan amfibi dan ular yang membimbangkan yang dilakukan secara haram dari S.E. Asia ke Eropah untuk membekalkan ke negara seperti Jerman, Belanda, dan Belgium. Sangat penting untuk memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai pentingnya keperluan memulihara hutan hujan kita dan kepelbagaian sokongan dan kesedaran. Sebagai rakyat Malaysia harus didorong untuk mengunjungi hutan seperti di Taman Bukit Tawau untuk mengagumi flora dan fauna mereka. Walaupun begitu, mereka harus mengetahui yang mereka tidak boleh lakukan semasa berada di hutan. Hal ini kerana, walaupun dengan cahaya yang dihasilkan daripada kamera yang berlebihan atau tersasar dari jalan hutan, dapat mengganggu spesies seperti katak terbang kami. Mereka sensitif terhadap perubahan habitat dan iklim, menjadikannya petunjuk penting mengenai keadaan hutan kita. WWF telah menggambarkan katak sebagai 'barometer hutan': kita mesti terus memperhatikannya dan berjuang untuk melindungi populasi mereka!


All pictures in this article were taken in Tawau Hills Park by Shavez Cheema of 1StopBorneoWildlife.

For anyone interested in further information on tree frogs, we recommend the following reading:

A Field Guide to The Frogs of Borneo (2017) Third Edition by Robert F. Inger, Robert B. Stuebing, T. Ulmar Grafe and J. Maximilian Dehling.

ISBN 9789838121767