Tawau: Destinasi Utama melihat Mamalia di Borneo.

Penulis: Shavez Cheema dan Martin Parry dari 1StopBorneoWildlife

Sejak abad ke-21 sehingga tahun 2020, aktiviti pemerhatian mamalia di Borneo menunjukkan peningkatan populariti yang stabil walaupun populasi mamalia itu sendiri mengalami penurunan. Kumpulan pemerhati yang teratur biasanya datang untuk melihat kucing liar, tupai terbang, primata, musang, dan banyak lagi. Ketika mereka tiba di Borneo, mereka biasanya akan menuju terus ke negeri Sabah. Perbaikan pengangkutan dan logistik bermaksud bahawa Taman-Taman Sabah dan kawasan-kawasan ‘observasi mamalia’ terkenal lain menjadi lebih mudah diakses berbanding sebelumnya; hutan tanah rendah dan hutan gunung, sungai, dan tepi pantai sering dapat diterokai dalam lawatan. Taman Nasional Kinabalu, Sungai Kinabatangan, dan Kawasan Konservasi Lembah Danum adalah contoh destinasi mapan untuk pelancongan hidupan liar walaupun dikelilingi oleh penanaman yang luas seperti perkebunan kelapa sawit. Selain itu,  Unit Pengurusan Hutan Deramakot, telah dikembangkan untuk menggabungkan pemuliharaan lestari dengan perniagaan pertanian seperti pembalakan selektif untuk kayu.

Walau bagaimanapun, jika terdapat destinasi di Borneo yang dipilih sendiri untuk mengawasi mamalia, secara tidak langsung Tawau akan menjadi pilihan bagi Tenggara Sabah. Hal ini kerana, Tawau mempunyai pelbagai habitat dan mamalia yang luar biasa. Mamalia ini dapat dilihat dengan cara berjalan kaki bagi melihat kucing liar, menggunakan kapal laut atau bot untuk paya bakau dan mamalia laut, dan trekking untuk spesis hutan dataran rendah dan gunung. Daerah ini juga mendapat manfaat dari Taman Bukit Tawau kerana menjadi kawasan perlindungan hutan hujan utama walaupun dikelilingi dengan tumbuhan dan tanaman kelapa sawit. Berikut adalah penerangan ringkas mengenai 15 spesies yang menjadikan Tawau sebagai destinasi terbaik untuk memperhatikan mamalia di Borneo.

Sebagai permulaan, kami berharap spesies itu sendiri dapat memberi inspirasi kepada anda untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ekologi mereka yang terlibat dalam pemuliharaan mereka. Kesemua 15 gambar dalam siri ini telah diambil di daerah Tawau sejak tahun 2020.

G: dengan panduan profesional, ada peluang yang baik untuk melihat Tawau.

T: mungkin untuk dilihat di Tawau tetapi agak sukar, seperti juga di tempat lain di Borneo.

Sekiranya anda ingin terlibat dalam pemeliharaan mamalia di Borneo, berikut adalah senarai organisasi yang perlu dihubungi:

  1. Borneo Nature Foundation di: https://www.borneonaturefoundation.org/ s.cheyne@borneonature.org

  2. Hidupan Liar 1StopBorneo di: www.1stopborneo.org1stopborneo@gmail.com

  3. Project Borneo di: https://www.projectborneo.org/ info@projectborneo.org

  4. Planet Indonesia di: https://www.planetindonesia.org/ admin@planetindonesia.org

  5. Kembalikan haiwan langka kita di: https://www.bringingbackourrareanimals.org/

1.) Ungka Borneo Utara (Hylobates funereus) G

Ungka Borneo Utara adalah salah satu daripada empat spesies ungka endemik di Borneo yang berbeza terutamanya dari segi warna kot. Gambar menunjukkan bahawa ia tidak mempunyai ekor tetapi memiliki lengan bawah yang kuat yang membolehkan gibbon berayun dari pokok ke pokok menggunakan lengan sebagai alternatif, tingkah laku yang dikenali sebagai "brachiating"; ini membolehkan mereka bergerak dengan pantas di vegetasi lebat. Hal ini akan membuatkan pemerhati yang tidak berpengalaman mengalami sedikit kesusahan untuk mengejar progres mereka dan hanya dapat melihat pokok-pokok masih bergerak setelah mereka melaluinya. Mereka juga dapat berjalan tegak di sepanjang dahan.

Kumpulan keluarga kecil terdiri daripada ibu bapa dan anak-anak; gabungan suara antara ungka betina dan jantan akan menghasilkan panggilan ‘wa-wa-wa...’, sebagai simbolik dari hutan hujan Borneo. Kira-kira pada pukul 4:15 pagi tepat sebelum subuh, ungka jantan yang diikuti dengan ungka betina akan melakukan 'dawn duet' yang menandakan suara menghidupkan hutan. Mereka akan mencari buah-buahan dan daun-daun di wilayah dan kawasan yang luas untuk bergerak dengan cepat di litar biasa. Kemusnahan habitat telah mengancam kawasan ini dan hanya kawasan yang mana hutan hujan yang matang tidak terganggu, seperti di Tawau dan bahagian lain di E. Sabah, populasi gibbon stabil.


2.) Monyet Belanda (Nasalis larvatus) G

Banyak penerangan mengenai monyet belanda bermula dengan: monyet ‘ini pelik’ atau ‘yang terlihat aneh'’ ini dan pastinya ia sangat berbeza dari semua primata Borneo yang lain. Seekor Monyet Belanda dewasa yang besar akan memaparkan hidung memanjang yang dianggap dapat menguatkan panggilan dominannya. Sebagai contoh, ketika mempertahankan pasangan daripada Monyet Belanda jantan yang lain. Selain itu, monyet ini cukup bising kerana mempunyai pelbagai ton suara mulai daripada membunyikan hon hingga menjerit. Monyet Belanda betina, seperti yang terdapat dalam gambar di sini, mempunyai hidung yang jauh lebih kecil dan mempunyai ekor panjang; ekor panjang kedua-dua jantina kebiasaannya tergantung ke bawah secara menegak apabila duduk di atas pokok dan gambar tersebut menunjukkan dengan jelas sekali apabila individu itu berada di atas tanah.

Monyet ini endemik di Kalimantan dan sebahagian besarnya terdapat di tebing sungai hutan, kawasan pesisir dan di paya bakau. Mereka biasanya arboreal, tinggal dalam kumpulan hingga 30 ekor yang bertengger di pokok-pokok yang menggantung di atas air. Bagi monyet jantan yang masih muda akan bergabung dengan pasukan ‘sesama jantina'’ yang lebih kecil sehingga mereka cukup dewasa untuk mencabar mengambil alih seekor harem. Hal ini mungkin mengambil masa sehingga 10 tahun kerana monyet jantan alfa mempunyai berat badan lebih dari 20kg dan merupakan haiwan yang kuat.


3.) Harimau Dahan Borneo (Neofelis diardi borneensis) T

Tempat yang paling sesuai di Borneo untuk melihat kucing terbesar adalah di Sabah Timur, yang mana penampakan semakin meningkat di hutan yang ditebang. Hal ini kerana, ia dapat mangsa yang lebih banyak seperti rusa dan babi berjanggut. Ini adalah pemangsa utama bagi banyak habitat, sering berburu di kanopi dan mangsanya mungkin bervariasi, termasuk monyet belanda, lutong, dan orang utan muda. Individu di sini, bagi Harimau Dahan betina akan menunjukkan corak 'dark cloud' khas di sepanjang badannya.

Bagi jantan dewasa mempunyai berat lebih berat berbanding betina dengan anggaran mencapai berat lebih dari 20kg, dua kali lebih berat daripada clouded leopard betina yang lebih kecil. Biasanya spesies ini akan berehat di kanopi pada siang hari. Penyesuaian terhadap perburuan di hutan yang ditebang bermakna jumlah habitat hutan hujan mungkin tidak mengancam walaupun clouded leopard dalam peningkatan risiko kontak dengan manusia dapat membuat mereka lebih rentan terhadap perburuan.


4.) Kucing Marbled (Pardofelis marmorata) T

Seperti Clouded Leopard yang lebih besar, kucing marmar adalah penghuni hutan yang langka, jauh lebih kecil, beratnya hingga 5kg untuk kucing dewasa. Gambar di bawah menunjukkan bahawa kedua-dua kucing itu mempunyai corak serupa 'bintik hitam' pada bulu coklat di sepanjang badannya walaupun kurang jelas. Ekornya lebih panjang daripada badannya yang digunakan dan bersesuaian untuk memanjat pohon. Ketika memanjat pokok (lihat gambar) dan turun pokok ia akan menggunakan kepala terlebih dahulu (seperti halnya macan tutul).

Ia adalah pemburu nokturnal yang menjadikan tikus sebagai mangsa serta mamalia lain seperti tupai terbang di kanopi, yang mana kucing dewasa kemungkinkan mempunyai ketangkasan yang hebat yang ada pada ekornya. Kucing yang pemalu dan menarik ini adalah penghuni hutan dataran rendah yang jarang ditemui dan habitatnya yang terancam oleh penebangan hutan. Selain itu, ia juga menjadi buruan pemburu hutan yang ditebang sama seperti Ckouded Leopard.


5.) Irrawaddy Dolphin (Orcaella brevirostris) G

Gambar ini diambil dekat dengan pantai Tawau menunjukkan ciri khas lumba-lumba Irrawaddy.  Dahi yang tinggi dan bulat tanpa 'paruh' yang jelas, sangat berbeza dengan kepala lumba-lumba yang lain. Juga ditunjukkan adalah warna biru-kelabu pada bahagian atas badan dan sirip punggung pendek yang terletak dua pertiga dari bahagian belakangnya. Ini adalah lumba-lumba yang tinggal bersesuai dengan persekitaran persisiran air dan muara dan bukan untuk berenang di lautan.

Mereka adalah lumba-lumba kecil (panjangnya hingga 2.5m). Kadang-kadang, seperti yang ditunjukkan di sini, mereka mungkin 'melanggar' tetapi sering kali mereka tidak kelihatan dan memburu ikan di air keruh dengan menggunakan sonar. Di Tawau, mereka terlihat mengikuti kapal nelayan tempatan dan menunggu ikan yang dibuang; telah dikemukakan bahawa mereka mungkin 'fishing cooperatively' dengan mengumpan ikan ke jaring nelayan sebagai balasan dari hasil tangkapan.


6.) Lumba-lumba Bersandar Indo-Pasifik (Sousa chinensis) G

Ini adalah lumba-lumba yang lebih besar dan lebih 'camera friendly dolphin' yang berukuran lebih dari 2.8m. Walaupun jarang ditemui pada semua lokasi, ia bergerak bebas di perairan pesisir antara Samudera Pasifik India timur dan barat. Di Borneo, kemungkinan besar ia terdapat di muara sungai dan yang ditunjukkan di lokasi yang sama dengan sekumpulan lumba-lumba Irrawaddy yang mudah dibezakan melalui 'paruh' yang jelas. Selain itu, badan atas yang lebih ringan dan bonggol belakang dengan sirip yang lebih besar.

Lumba-lumba ini dapat menunjukkan variasi warna, mungkin berkaitan dengan usia, dari kelabu hingga putih, dan merah jambu, dengan beberapa bintik-bintik perantaraan seperti yang ditunjukkan di sini; di perairan di sekitar Hong Kong. Sebagai contoh, yang mana peningkatannya dapat dilihat kerana berkurangnya lalu lintas feri berkelajuan tinggi semasa pandemik COVID19, ia dikenali sebagai Lumba-lumba Putih Cina.


7.) Gajah Borneo Pygmy (Elephas maximus borneensis) G

Dengan ukuran khasnya, ini adalah haiwan darat terbesar di Borneo dengan gajah jantan dewasa mencapai berat 2.500kg dan ketinggian 2.5m. Kehilangan habitat dan konflik dengan manusia menyebabkan gajah ini terancam dan sangat kritikal di Borneo.

Gajah Pygmy ini memerlukan kawasan yang luas untuk mencari makanan pilihan mereka yang merangkumi buah-buahan liar, rumput, dan buluh. Dianggarkan terdapat 1,500 ekor dan hampir semua berada di Sabah. Gajah Pygmy biasanya membentuk kumpulan keluarga kecil di kawasan hutan  yang mudah untuk mendapatkan bekalan air. Laporan gajah Pigmy pernah terbunuh semasa menceroboh ladang kelapa sawit dan tanah pertanian lain bukanlah sesuatu yang luar biasa. Beberapa kumpulan gajah hampir menetap di perkebunan dan dalam pendekatan inovatif telah dikembangkan untuk menguruskan interaksi antara manusia gajah untuk membatasi kerosakan komersial dan mempromosikan 'elephant tourism'.



8.) Monyet Daun Merah (Presbytis rubicunda) G

Monyet Daun Merah yang menawan ini adalah yang paling umum dari 6 spesies Monyet Daun Merah (monyet pemakan daun) yang terdapat di Borneo. Ia dijumpai di hutan dataran rendah di Tawau tetapi juga dijumpai di tempat lain di Sabah seperti di hutan gunung, Taman Kinabalu dan Crocker Range yang lebih sejuk yanh mana mereka memiliki lapisan tebal. Mereka memiliki warna yang serupa dengan orangutan yang jauh lebih besar dari mereka. Monyet ini juga dapat dibezakan dengan ekor yang panjang dan gerakan yang lebih cepat dan lebih tangkas di pohon.

Mereka juga kemungkinan besar dapat dilihat dalam kumpulan 8 ekor ke bawah, sedangkan orang utan adalah seekor primata. Di Bukit Tawau, 'white morphs' dilihat seperti monyet dewasa yang mengekalkan lapisan putih muda sepanjang hidup mereka. Mengamati sekumpulan langurs merah mungkin menjadi tumpuan jalan-jalan hutan dan kadang-kadang mereka mungkin datang menemui anda (lihat gambar)!


9.) Memerang kecil (Aonyx cinerea) G

Merupakan spesies terkecil dari empat spesies berang yang terdapat di Borneo; sayangnya ditutupi oleh lumpur muara seperti dalam gambar ini, kaki depan adalah 'hand like', dengan hanya cakar dasar, kerana mereka makan dengan memburu udang, ketam, dan mollusca. Ketidaksukaan terhadap memerang oleh nelayan 'because they eat our fish' sepatutnya tidak berlaku pada spesies ini.

Smooth Otter yang lebih besar ini adalah spesies sosial, hidup, dan berburu dalam kumpulan keluarga mereka yang mana kemungkinan besar mereka dapat dilihat. Kepala yang lebih pendek dan bulat, serta ukurannya yang kecil (panjang keseluruhan, termasuk ekor, di bawah satu meter), membezakannya dari Smooth Otter yang lebih besar (lebih dari 1.5 meter). Di Tawau, memerang ini dapat dilihat berburu di beberapa muara sungai dan bakau di sepanjang pantai. Di semua wilayah S. Dan S.E. asian. Hal ini berlaku kerana, habitat memerang yang terancam kerana pencemaran atau kehilangan habitat.


10.) Sunda Pangolin (Manis javanica) T

Ini adalah mamalia yang bergerak perlahan, beratnya mencapai 7kg. Sisik yang membentuk perisai pelindung dan apabila terganggu, kaki depan bersisik dapat digunakan untuk melindungi kepala atau mereka dapat bergulung menjadi bola. Gambar menunjukkan seekor Sunda Pangolin betina sedang memberikan 'piggyback' kepada anaknya. Mulut dan lidah yang panjang memungkinkan pangolin memakan semut dan anai-anai dalam jumlah besar, yang mereka dapat dengan menggunakan cakar yang kuat untuk merobek sarang mangsa agar terbuka.

Di Borneo mereka tercatat di banyak habitat darat, dari perkebunan kelapa sawit, hutan primer, terganggu, dan montana, rawa gambut, dan kadang-kadang di kawasan bandar. Sunda Pangolin bukan akuatik tetapi boleh berenang. Terdapat 8 spesies pangolin di dunia, 4 di Asia, 4 di Sub-Sahara Afrika, dan semuanya terancam oleh kehilangan habitat. Perburuan untuk mendapatkan sisik yang digunakan dalam ubat tradisional adalah sebab utama populasi dramatik merosot.


11.) Sunda Slow Loris (Nycticebus coucang) T

Loris perlahan yang ditunjukkan di bawah menunjukkan cahaya mata kemerahan khas yang dihasilkan ketika matanya digalakan lampu suluh ketika waktu malam. Sebagai primata, ia memiliki mata pada mukanya dan mudah ditunjukkan bagaimana ia menggunakan tangan dan kakinya yang menggenggam primata untuk bergerak melalui pokok-pokok. Loris lambat pada malam hari, biasanya makan di kanopi dengan makanan buah, serangga, dan binatang kecil lain yang omnivora. Mereka adalah satu-satunya primata yang mengeluarkan minyak berbisa dari sepasang kelenjar brakial (di siku), mengoleskannya pada bulu mereka setelah mencampurkannya dengan air liur untuk mengaktifkannya; racun tersebut dapat melindungi dari lintah, ektoparasit dan bahkan menghalang pemangsa yang lebih besar daripada menangkapnya. Mereka dapat menjilat kelenjar brakial untuk menghasilkan gigitan toksik.

Terdapat 5 spesies di Borneo, yang dibezakan terutamanya oleh warna bulu dan corak wajah. Seperti namanya, mereka bergerak perlahan dan stabil melalui kanopi. Populasi semua spesies berada di bawah ancaman di Borneo terutamanya disebabkan oleh perburuan haram untuk memenuhi permintaan yang salah dari sisi undang-undang untuk haiwan ini sebagai haiwan peliharaan.


12.) Hose's Pygmy Shrew (Suncus hosei) T

Di bawah ini adalah gambar salah satu mamalia terkecil di dunia, skala yang menunjukkan panjang keseluruhan badan 8 cm (tinggi 2.5cm, kepala + 5.5 cm + badan). Berat dewasa biasa ialah 2g. Menjadi sangat kecil dan nokturnal menjadikannya sangat sukar untuk dilihat, kaedah yang disukai untuk mencarinya adalah dengan perangkap pitfal. Walau bagaimanapun, dalam kes ini shrew mati lemas sebelum perangkap diperiksa. Shrews adalah pemburu aktif yang memakan serangga dan spesies ini dijumpai di hutan dipterokarp dataran rendah yang mana penampakan yang jarang dapat menyebabkan terlalu rendah jumlahnya.

Ia bersifat endemik di Borneo tetapi spesies terdekat, Savi's Pygmy Shrew, terdapat hampir di seluruh Asia dan juga kawasan Afrika dan Eropah yang terhad. Melalui ukuran kebiasaan nokturnal, dan habitat di Borneo masih banyak yang perlu dikaji mengenai mereka.


13.) Tupai Tanah Tufted (Rheithrosciurus macrotis) T

Gambar ini menggambarkan dinamisme tupai yang indah ini dan menunjukkan beberapa ciri utama sepertu ekor lebat dan lebat yang melengkung di punggungnya, telinga berumbai, dan jalur gelap di sepanjang badan ringannya.

Tupai dewasa mungkin panjangnya lebih dari 400 cm (kepala + badan) dengan ekor 300 + cm. Di sini, ia berada di tanah tetapi mereka juga dapat dilihat makan di kanopi. Spesies ini biasanya terdapat di hutan bukit, bukan hutan hujan dataran rendah, tupai ini jarang dilihat berulang kali di kawasan hutan yang sama. Hal ini menunjukkan bahawa ia mungkin tidak tinggal di wilayah yang ditentukan tetapi sebaliknya terus berpindah randah mencari pokok yang menghasilkan buah dan kacang pilihannya. Kemusnahan sebahagian besar hutan Borneo telah menyebabkan tupai endemik ini menjadi semakin jarang dilihat kerana habitat nomaden ini terganggu.


14.) Binturong (Arctictis binturong) T

Binturong adalah salah satu daripada 9 spesies musang di Borneo dan terdapat di tempat lain di Asia Tenggara, termasuk Malaysia Barat. Ia memiliki ekor prehensil yang luas yang mana boleh mencengkam dahan dan membolehkannya bergerak dengan yakin di kanopi. Walaupun karnivor, kebanyakan musang juga suka buah sama seperti binturong yang suka buah ara yang. Gambar menunjukkan bahawa ia adalah musang berbulu hitam dengan telinga, bermata putih yang berumbai dan bahagian wajah yang keperakan. Serangan pada waktu malam di Borneo merupakan faktor yang menyumbang kepada kesukaran untuk melihat Binturong ini.

Walaupun binturong jarang ditemui, Hose's Civet (Hemigalus hosei) melalui gambar di atas, masih lebih sukar untuk ditemui. Tidak ada gambar kamera genggam yang dirakam mengenai spesies endemik ini. Sebaliknya, gambar perangkap kamera di atas menangkap gambar di lantai hutan, menunjukkan musang yang lebih langsing dan lincah daripada binturong. Mendapatkan penampakan Hose's Civet yang lebih baik tetap menjadi cabaran bagi pemerhati mamalia Borneo.


15.) Tupai Terbang Pipi Merah (Petaurista petaurista) G

Gambar dramatik ini menunjukkan ciri patagium tupai terbang, kepingan kulit yang meregang di antara anggota badan yang terbentang, yang memungkinkan mereka berpindah dari pokok ke pokok yang lain. Seperti ular terbang atau kadal, 'tupai terbang' secara ilmiah tidak benar kerana tidak ada upaya otot yang terlibat dalam pergerakan udara mereka. Ekor panjang yang terbentang di belakang bebas dari patagium, dan mungkin berfungsi seperti kemudi. Borneo adalah 'hot spot' bagi haiwan ini, dengan 14 spesies yang direkodkan yang mana 7 daripadanya telah dilihat di Bukit Tawau sahaja.

Spesies yang ditunjukkan di sini adalah salah satu dari 2 yang paling umum di Borneo iaitu Pipi Merah dan yang lain adalah Horsefield. Walaupun diketahui bahawa tupai-tupai ini mengutamakan waktu malam dan sarang di lubang-lubang pokok, banyak lagi yang menunggu untuk dipelajari, misalnya tentang tabiat makan, pengedaran, dan banyaknya.

Adakah anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai mamalia Borneo?

Recommended reading

Phillipps, Q. And Phillipps, K. (2019) Phillipps’ Field Guide to The Mammals of Borneo and Their Ecology.  Second Edition. Publishers: John Beaufoy Publishing

(An interesting and innovative field guide with anecdotes and incidental information.)

Payne, J. and Francis, C.M. (1998) A Field Guide to The Mammals of Borneo. First Edition. Publishers: The Sabah Society.

(For a long time, the established field guide but still an important reference book.)

Cheema, S.  (2020) A Pocket Guide to Mammals of Borneo. First Edition. Publishers: OneStopBorneoWildlife Travel and Tour Sdn Bhd.

(An up to date, pocket-sized book giving an introduction to key mammal species.)

With thanks to Adi & Mala for the photograph of the Marbled Cat.

All other photographs in this article were taken by Shavez Cheema or Chun Xing Wong of 1StopBorneoWildlife.